söndag 16 juni 2013

Reinkarnerad skjutbana i Huskvarna!

Bara någon kilometer hemifrån ligger det en gammal skjutbana. Jag har varit där några enstaka gånger i vintras för att testa laddningar. Stor potential men banan hade nog sett dina storhetsdagar trodde jag.

När jag kom dit igår satt det lite nya skyltar uppe med baninfo och kontakter, och en stor del av den skymmande växtligheten var bortröjt. Jag  ringde direkt upp den nya banchefen och hörde mig för lite vad som var på gång. Jo, banan har en ny styrelse som har tagit över efter den gamla som inte hade någon verksamhet. Tanken var att hålla banan i ordning och lättillgänglig, kanske någon gemensam skjutning någon lördag varje månad. Föreningen heter Huskvarna Skyttegille, och på något vis har det samröre med Huskvarna Pistolskytteklubb. Jag hängde inte riktigt med hur det hängde ihop...

Banan ligger mycket nära bebyggelse, men tydligen är inte detta något problem då bergen runtom räknas som vallar. Skjutriktningen är dessutom från staden. Polisen hade haft inspektion nyligen, och det hade enbart funnit några små anmärkningar.

Nu är jag lite osäker på om jag kommer ihåg exakt rätt, men tillåtna skjuttider är:
Mån-Fre 08:00-20:00
Lördag 09:00-16:00

Mycket generösa skjuttider! Otroligt kul att det sker lite grejer där och jag kommer garanterat skjuta en hel del på banan. Tänk vad smidigt att åka bort och testa några laddningar. När jag hade pratat klart med banchefen så dyker det plötsligt upp tre skyttar till. Så mycket folk har det nog inte varit samtidigt på banan sedan tidigt 90-tal:) Dessutom en handladdare till så snacket var snabbt igång!

Två skyttar på 100 m-vallen med .308w och 7 mm Remington Magnum. Till vänster ur bild har vi 200 och 300 m-vallarna.

3 kommentarer:

  1. Mitt emot Bråneryds Kyrkogård, åk från Huskvarna mot Tenhult så är banan på vänstersidan. Saknas skyltar!

    SvaraRadera
  2. Åkte förbi idag. Det var igen bommat men man får väl parkera utanför. Dom två stygorna som ligger intill, hör dom till skytte gillet tros?

    SvaraRadera