onsdag 20 mars 2013

Benstöd

För den som väntar på något gott så kommer Engelsson lansera nya modeller på sina benstöd i sommar. Deras tidigare bipod har varit väldigt prisvärd, men verkar dessvärre inte tåla kyla (-20). På två st har plasten spruckit i fästet till det ena benet.

Benstöd som gick av, limmades, och gick av igen på det andra benet. Högst tillfällig provisorisk lagning i fält.


Stabilotherms benstöd höll ca. ett år.

Jag har även testat Stabilotherms bipod-stöd. Även detta gav upp i plasten, ca. 12 grader varmt ute.

Under sommaren måste ett nytt stöd införskaffas. Jag är ute efter ett löst bipod-stöd, då jag vill ha flexibiliteten att kunna skjuta sittande och stående i både nerför- och uppförsbackar.

Stoney Point har en version som heter Steady Stix, med ihopsättbara sektioner i aluminium. Jag har hittat dem för ca. 260:-. Recensioner på amerikanska sidor verkar inte lovorda dessa i någon större utsträckning. Det får nog bli att invänta Engelssons nya sortiment.

2 kommentarer:

  1. Om du inte prompt måste ha teleskopvariant så tycker jag att ett par ihopskruvade läkt funkar finfint.... Avnupna spikar i änden på läkten så har du bra fäste även när det är is.

    DIY är ju roligare än Engelson alla dar i veckan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har funderat på den varianten själv. Hade tidigare två pvc-rör ihopsatta med en bit från en cykelslang. Fungerade ok! Det får nog bli lite fixande framåt våren, har gjort iordning en hörna med bänk och verktyg i garaget så man har någonstans att vara.

      Radera