lördag 2 mars 2013

Billig eftersökslampa

Många svenska butiker säljer eftersökskit, ofta en lampa med fäste för pipa/kikarsikte, laddare och on/off-knapp för stockmontage. Dessa kit är ligger på 600-1200-: men är ofta exakt samma saker som du själv kan beställa från Kina, fast det är ett annat namn tryckt på dem.







Nu är ju detta inte så protektionistiskt gjort, men för min egna del stod valet mellan att köpa dessa prylar för 250:- eller inte köpa dem alls. Att ha en lampa med sig kan verkligen komma till nytta. En älgjakt som drar ut i skymningstimmarna pga. eftersök, eller en bock som gått en bit i det sista ljuset.

Jag brukar beställa ifrån DX.com. En del kan man finna billigare på Ebay men DX är smidigt då det hela fungerar som en enda stor butik. Allt är även fraktfritt (eller rättare sagt priset är inkl. frakt).

Här är min order jag själv beställde:

UltraFire WF-501B XM-LT6 5-Mode 510-Lumen Memory White LED Flashlight with Strap (1*18650)

Nylonfäste

Fodral

Pannlampa som lyser riktigt bra, med zoom-funktion


Annat intressant:

Switch för stockmontage

Fodral med camo

Fäste för pipan för den som hellre föredrar det


Lampan är jag riktigt nöjd med. Fästet håller kanske inte en livstid men det är smidigt att ha i fickan och snabbt sätta dit på kikarsiktet. Det förändrar inte heller inskjutningen som ett fäste på pipan gör. Lampan använder 18650-batterier vilka är ovanliga i Sverige. Det finns lampor som tar vanliga AAA-batterier också, men det är betydligt smidigare och billigare att beställa hem en laddare och laddningsbara batterier samtidigt.

Svårt att ge en rättvis beskrivning av hur lampan lyser jämfört med andra eftersökspaket, men det är en av de bättre LED i detta format jag testat! Att skjuta på 100 m är absolut inga problem, och inte längre håll heller antagligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar