onsdag 27 februari 2013

Misslyckat lock men lyckad drevjakt


Imorse hade vi för avsikt att jaga rådjur. Jag var ute något tidigare på morgonen för att göra ett försök att locka in en räv. Ca. 07:30 placerade jag mig på pass märkt med röd plutt. Vindriktningen var stabilt nordväst, och passet valdes med omsorg för att vid lockjakt på räv ska vinden vara i ryggen. Jag kontrollerade vindriktningen mycket noga, då det enligt SMHI skulle blåsa nordöst, vilket det inte gjorde.


Pilarna markerar vindriktningen nordväst. Röd prick är passet och blåa prickar markerar rävens löpa.


Efter att jag lockat två gånger lite försiktigt med Dan Thompson PC-2 vänder självklart vinden till nordöst. Jag kör några försiktiga lock men tänker att det är bäst att inte satsa för mycket på det här passet. Är förutsättningarna inte de optimala har jag som strategi att vara kall och välja andra dagar eller andra pass.

Jag sitter kvar en stund efter sista locket. Jag vet att det finns en hel del räv i området, både synobs och spår avslöjar detta, samt att jag har en åtel några hundra meter bort. Passet lämnas efter 25 min utan någon obs, möjligtvis att jag tyckte att jag hörde något lite snett bakom mig.

När vi samlas för att jaga bestämmer vi att Simon ska släppa drevern nedanför åkern där jag satt. Jag gick ner på pass bakom gården vid en viltstig. På väg ner ser jag färska rävslag från morgonen och tänkte att ev. kan den ha kommit på locket tidigare. Då tar det inte lång stund innan drevern börjar följa löpan och väcka med skall, och när den har passerat vägen jag stod på gick drevet igång. Då visar det sig att räven hade kommit in på passet men i ryggen på mig. Troligen kom räven i rätt vind eftersom vinden svängde till nordöstlig.

Räven drevs runt en stund och verkade bukta fint, tills det bröt ut och någonstans däremellan bytte drevern till rådjur, vilket Simon senare sköt. Drevern kan ju ha tagit upp rådjur inne i skogen direkt även om den var på rävlöpan, men jag tyckte att skallet var lite mörkare än senare vid rådjursdrevet samt att han väckte på löpan .

Rådjuret drevs norrut på marken och gick över landsvägen "där det alltid går över". Vi passade om, och när Simon var på väg ut kom djuret på honom och fälldes efter välriktade skott.




Sensmoralen i detta är att vid lockjakt, var alltid minst två eller tre skyttar. Det är ofta det händer att räven kommer utom synhåll, men ett eller två par extra ögon ökar chanserna markant för att komma till skott!

Nåväl, en lyckad jaktdag med ett fällt djur i goda vänners lag, men att räven antagligen upptäckte mig innan jag fick chansen att se honom känns lite som en bom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar