onsdag 27 februari 2013

Rävjakt 6 augusti


Nu verkar det som att "Diana" (jaktguden) äntligen ler mot mig! Rävjakten började 1:a augusti och jag begav mig ut på jakt för första gången denna säsong i tisdags. Jag satt på en åker med ett större gryt i närheten, där vi även har anlagt åtel i närheten till tornet. En kort stund efter vi suttit hörde jag något komma i skogen bakom, och ut tittade en grävling, nosade på steget till tornet, fnös och stack som en raket in i skogen igen. En stund senare hör jag en bil tvärnita på landsvägen 200 m bort. Det bekanta ljudet i skogen återigen och det kommer det rakt mot mitt torn. Jag reser mig upp sakta och skottet blir enkelt då grävlingen står tre meter ifrån tornet.




Det var svårt att fokusera iphonens kamera i månljuset, men bilden ger iaf. en uppfattning om hur starkt månen lyste.


Kvällen var helt underbar med helt klar väder, vindstilla och som kastade sitt ljus över marken, riktigt magiskt. Tidigare spanade jag på en get som betade, när jag gick ner kom revirbocken. En gammal returbock som skällde ut mig efter noter för att försvara sitt revir.

Andra gången, 6 aug, som jag är ute på det nya jaktåret sitter jag på samma pass. När mörkret faller beslutar jag mig för att smyga en runda. Jag smyger ljudlöst in på några gamla vackra torparhagar, kanske står grävlingen under körsbärsträdet och fyller på vinterfettet? Till vänster 70 m bort ser jag plötsligt en räv med bredsida mot mig. Skottet går snabbt och räven försvinner. Repeterar och ser då en till räv. Tänker att det kanske är samma räv men första skottet kändes bra. Även denna räv faller till marken och när jag går fram ser jag två rävar. Inte ofta denna chansen visar sig, och jaktlyckan är stor!

En räv äter ca. ett ton vilt sitt första levnadsår. Födan består av kid, harar och dess ungar, ägg från skogshöns, sork och annat den kan finna. Att utrota räven är ett omöjligt uppdrag, men förhoppningsvis klarar sig några harar och kid som senare kan bli mat. För mig är det stort att skjuta en räv, och två st som det blev denna gång kändes otroligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar