tisdag 5 mars 2013

Browning X-Bolt .308w

Jag har jagat med äldre HVA-bössor tidigare (146 9,3x57, 640 30-06), de har fungerat fint men jag har saknat en bra säkring, avtagbart kikarmontage och magasin, och ville gärna ha en syntetkolv som tål lite bruk. Sen är det inte att förakta att det är kul med nya prylar:) Här kommer en liten kort recension det vapen jag köpte, Browning X-Bolt Composite Stalker .308w.


Jag stod i valet mellan Tikka T3:an och en X-Bolt, och valde till sist X-Bolten. Detta baserat på kolvhalssäkringen och att syntetstocken kändes skönare och mindre plastig än T3:an. T3:an kändes mer ihålig och lite plastigare. X-Bolten har en Dura-Touch-beläggning vilket ger ett skönt mjuk grepp.

Framstocken kanske är något mjuk i konstruktionen, det går att trycka emot den så den flexar lite men jag har aldrig upplevt problem med detta, varken med fast monterade stöd eller skjutkäppar och liknande.

X-Bolten finns med kort eller lång låda, .308w som jag valde har den korta lådan. Jag stod och klämde på en 30-06:a samtidigt med den långa lådan men valde .308w som en bra allround-kaliber för att även kunna skjuta en och annan varmint-kula. Trycket är ställbart, och magasinet tar 4+1 skott och 56 cm pipa på 2,86 kg utan kikare och montage.

Jag har skjutit fabriksammo Norma jaktmatch, Millforce Varminter, Millforce Premium, Norma Oryx 10,7 och 11,7 gram och alla dessa har skjutit väl och hyfsat lika. Remingtons UMC-övningsammo slog rätt bra i sidled. Nu det senaste har jag börjat handladda och Hornady V-Max 110 grains med Norma 200 43 gr krut skjuter tätt. Det ska bli spännande att se hur bössan kan prestera i en skjutbänk i sommar.

Treskotts-serier på 100 m med V-Max


Magasinet har krånglat några gånger den senaste tiden, då den inte vill mata fram den tredje patronen, utan den har fastnat i magasinet på väg upp. Torsbo Handels gick igenom magasinet och testade det i en av deras bössor då det fungerade utmärkt. Jag ska ge det en ordentlig rengöring. Det verkar som om hylsor som är lite "grövre" i ytan får för hög friktion och för med sig den undre patronen något. En genomgång av detta mer noggrant får ske!

I stort sett mycket nöjd med min X-Bolt, kan tycka att den skulle ha lite grövre framstock för en skönare känsla, men den är smidig och har varit med i grisiga förhållanden. Har QR-ringar på och växlar mellan ett Leupold VX-3 3,5-10x50 och en Nikon 1-4. Jag kan kanske sakna öppna riktmedel något för att kunna ta av den högförstorande kikaren.






3 kommentarer:

  1. Jag har köpt nyligen en X-bolt 30-06, varit avig till komposit innan men denna är faktiskt inte så plastig som många..

    SvaraRadera
  2. Den bästa jaktvapen jag har haft. Jag har en i 270 WSM med träkolv och en 22-250 med syntetkolv. Båda skjuter under 20mm på 100 meter med handladdad amo.
    22-250 har en ännu kortare låda än 308win (och 270WSM) den kallas för super short auction, så det finns 3 olika lådlängder. Läs mer om X-bolt på min tråd på Robsoft: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=135572

    SvaraRadera
  3. Har en stalker 308w med jaktmatch 15mm på 80m

    SvaraRadera