lördag 30 mars 2013

Vackert

Jag var ute och rekognoscerade lite runt gården. Mycket gott om rådjur och räven verkar trivas bra också. Jag tror det är flera rävar som besöker åteln nu, en hel del färska slag runtomkring. Jag tog bort lastpallen som legat över det mesta materialet och drog ut det lite så att det blir uppätet nu innan sommaren.

Under pallen i allt gott-gott bodde det en liten skogsmus. Han har säkert haft det trevligt och mysigt hela vintern med mat och värme, och han såg rätt bestört ut när jag lyfte på hans tak. Några rådjur, en ormvråk, korpar och ett antal kråkor observerades. Kråkorna var i full fart med att flyga runt och leka med varandra verkade det som. En älg hade gått precis utanför slakthuset, några meter från dörren bara.

Jag tänkte ta och pimpa min uv, men såg på Jordbruksverkets hemsida att det är importförbud på fjädrar som inte är tvättade eller färgade. Jag har hittat många billiga fjädrar att köpa för en spottstyver utomlands, men det står inget om varken tvätt eller färgning om dessa.




En och annan räv verkar finnas kvar.

2 kommentarer:

  1. Kolla med Nicke som driver jaktbloggen "naturtratten". Han har många sorters fjäderfä och kan säkerligen plocka ihop lämpliga fjädrar att pimpa en plastuv med.... Jag kanske slaktar ett par brunspräckliga hönor framigenom, om det blir av så kan jag höra av mig ang fjädrar. Men det är väl ändå ett par rejäla reflekterande ögon som är viktigast, eller?
    Nu har jag från lite olika håll hört tipset att man skall vinkla om huvudet så det tittar mer uppåt, att effekten blir bättre då. Ve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, det tackar vi för! Ja, vinkla huvudet och riktigt lysande ögon ska det bli också! Om det slaktas får du gärna hojta till, tack.

      Radera