måndag 18 mars 2013

Kulval till älg och gris

Jag funderar lite kring kulval till kommande älg- och gris-laddning. Att ladda Norma Oryx känns lite "tråkigt" nu när man kan välja mellan alla möjliga kulor.

Tankarna går kring om man ska satsa på en "blöt" kula som stannar i viltet eller en hårdare kula med bättre penetrering. Kanske en Nosler Accubond 165 gr eller Hornady InterBond 165 gr? Ofta jagas det i mindre såtar häromkring, men jag vill ändå ha egenskaper för 200-250 m.


Hornady InterBond

Nosler Accubond


Jag är lite nyfiken på att testa en renodlad kopparkula, som Barnes TTSX. Nästan 100 % restvikt, oftare genomskott, men risk för rikoschetter ökar. Det snackas mycket om dessa kulor farlighet men det som sägs är inte alltid samstämmigt. Kulan kan nog vara bra om man sitter mycket på grisåtel och eftersträvar blodspår, men den typen av jakt är sällsynt än så länge här. 168 gr-kulan har rykte om sig att vara välskjutande på längre håll.

Barnes TTSX

Vad skjuter ni själva med för kulor?

3 kommentarer:

  1. Som hundförare kan man se det på 2 sätt det är ju bra för hunden om kulan stannar i älgen då hunden vid skottet befinner sig nära älgen. Om du istället får till ett dåligt skott och man skall gå ett eftersök är det ju att föredra en genomskjutning då man med hjälp av blodet kan utföra en säker spårning så som meed det mesta även detta har fler sidor!

    SvaraRadera
  2. Har använt Barnes kopparkula till min 9,3-a hela säsongen. Den har levererat synnerligen väl får jag säga. Går fram som ett expresståg. Funderar på att prova den i .30 också....

    SvaraRadera
  3. Har skjutit både barns tsx bt och ttsx bt. Det som skiljer det båda kulorna är att ttsx har plast spets och är något längre. I min bössa, 308 remington 700 vs sf, så är ttsx för långa och blir instabila samt att kulan blir satta för långt ner i kulan. Tsx har skjutit väldigt bra lika bra som mina facit övning kulor.

    SvaraRadera